woensdag 16 maart 2016

Opticiens profiteren van vergrijzing

Dat opticiens interessante marges hanteren wisten we al. Er zijn tenslotte in geen enkele branche zoveel zelfstandigen te vinden die de druk van ketens kunnen weerstaan. Nu hebben ze volgens de NOS ook nog eens het beste jaar in tijden achter de rug. Over de oorzaak zijn de opticiens het eens: de immer vergrijzende bevolking.
Ouderdom komt met gebreken en het achteruit gaan van de ogen is er eentje van. Boven de 75 jaar draagt bijna iedereen een bril en die leeftijd wordt steeds vaker bereikt. Daarnaast koopt deze doelgroep ook steeds vaker een bril omdat het met de mode mee wil gaan. Aangezien dit ook nog eens een groeiende en de meest koopkrachtige doelgroep van het land is, lijkt de omzet nagenoeg automatisch te groeien. Het is dan ook niet vreemd dat deze bedrijven zich steeds sterker op oudere doelgroepen richten.
Een oudere consument die vaker brillen koopt omdat hij ze nodig heeft en omdat hij ze kan betalen. Je zou haast denken dat het met zo'n vermogende doelgroep voor andere producten ook zou kunnen werken, maar misschien zie ik het wel teveel door een roze bril.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten