vrijdag 26 februari 2016

Pinkpop maakt stoffige winst

Pinkpop presenteerde deze week de volledige line-up voor 2016. Terwijl er een keur aan topartiesten van alle leeftijden voorbij trok, ging het in de media vooral over de leeftijd van de hoofdacts. Met namen als Lionel Richie, Paul McCartney, Doe Maar, Red Hot Chili Peppers en Rammstein zou het festival te stoffig worden. Op Twitter en Facebook vlogen grappen over viagrapop en bejaardenrock door de tijdlijnen. De Volkskrant en NRC deden er een schepje bovenop door te stellen dat nieuwe grote namen ontbreken en dat popmuziek en de fans ervan oud worden. Ook zou Pinkpop een festival voor gezinnen zijn, waar ouderen hun kinderen tonen waar ze vroeger naar luisterden.

Het bevestigt eens en te meer dat vooroordelen over leeftijd nog welig tiert en dat men maar niet wil begrijpen dat de keuze voor oudere doelgroepen een verstandige kan zijn.

Pinkpop-baas Jan Smeets zei tijdens de presentatie: 'Popmuziek is niet van één generatie, maar voor álle generaties.'. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar met deze hoofdacts kunnen we er ook vanuit gaan dat Pinkpop de keuze voor oudere bezoekers zeer bewust maakt. Duidelijk kiezen voor een specifieke doelgroep is sowieso een belangrijke factor voor succes en het is dan niet vervelend als deze doelgroep een groot besteedbaar vermogen bezit. In de overvolle Nederlandse markt maakt namelijk 60% van de festivals jaarlijks verlies. Het grootste deel hiervan richt zich op jongeren, de minst vermogende consumenten.

Pinkpop legt het accent bij de oudere doelgroep, maar heeft natuurlijk veel meer te bieden. Onder het motto 'Wat ouderen trekt, hoeft jongeren niet per definitie af te stoten.' verkocht het de weekendkaarten al uit en verwacht ik dat het ook dit jaar weer winstgevend zal zijn. Wie geeft er om een stoffig imago als je elk jaar winst maakt en je doelgroep voorlopig groeiende is?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten