woensdag 12 november 2008

50-plus marketing & Web 2.0


Wikipedia: "Web 2.0 wordt omschreven als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web."

Onlangs was ik op een bijeenkomst met wederom een groot aantal Web 2.0 marketingpresentaties. Volgens de presentatoren is de conclusie vooral dat Web 2.0 toepassingen een zeer geavanceerde technologische goudmijn vormen waar een bedrijf zoveel mogelijk resources naartoe moet sluizen.
Enigszins verward door de technologisch gedreven presentaties horen we van klanten dat ze veel Web 2.0 toepassingen willen gaan ontwikkelen en dat marketing naar de oudere consumenten een separaat traject is. Graag stellen we dit beeld bij.

In de Web 2.0 presentaties stelt men terecht dat consumenten invloed uitoefenen door zich online over uw product of dienst uit te laten. Om het gewicht van de boodschap te vergroten voegen de promotors er graag aan toe dat we hier vroeger geen last van hadden. Hierin gaan ze voor het gemak dus voorbij aan het feit dat consumenten al sinds mensenheugenis met elkaar over slechte producten en diensten communiceren. Als in 1920 een kleermaker zijn werk niet goed deed, ging dat ook in een dorp rond en zocht men een alternatieve aanbieder. De bedrijven en sociale community's waren wel wat minder groot maar de relatieve impact op de omzet niet minder. De bedrijven die er dus geen last van dachten te hebben, waren de bedrijven die niet genoeg naar de markt luisterden. In dat licht biedt Web 2.0 dus niet voor het eerst een mogelijkheid om naar klant te luisteren!

Wat brengt Web 2.0 volgens ons dan wel?
Web 2.0 faciliteert marketeers in het eenvoudig en effectief naar de online-klant luisteren en het zichtbaar maken van onderlinge online-discussies tussen consumenten.

De laatste jaren hoorden we veel klachten dat marketeers achter het bureau bleven zitten en te weinig luisterden. Nu kan men vanaf datzelfde bureau interactiviteit met de klanten bewerkstelligen door bijvoorbeeld deel te nemen aan online-consumentencommunities of zelf platforms te creëren. Zo hoeft een marketeer niet meer in het dorpscafé aan de toog te hangen om de gesprekken af te luisteren of alle kranten te scannen op ingezonden brieven. Met relatief eenvoudige handelingen komt alle informatie nu naar een bedrijf toe.

Met de nog immer snelgroeiende penetratie van de zogenaamde 50-plussers op het internet, levert Web 2.0 dus ook handige toepassingen in ouderen-, senioren-, levensfase, leeftijdsloze of 50-plusmarketing. U hoeft er enkel voor te waken dat u het doel (interactie met de klant) niet met het middel (Web 2.0 toepassingen) verwart en de trajecten niet al separaat beschouwt.

Martijn de Haas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten