donderdag 10 januari 2008

RTL negeert de 50 plussers in de kijkcijfers

RTL kwam onlangs met een persbericht om televisie adverteerders te lokken. De titel luidt "RTL Nederland handhaaft marktleiderschap". Lees het bericht hier: MediaCourant.

Enkele quotes die opvallen zijn:

"
Met een gezamenlijk zenderaandeel van 29,7% in boodschappers 20-49 jaar laat the family of stations de concurrentie ver achter zich."

Het vlaggenschip RTL 4 weet overtuigend haar marktleiderschap te prolongeren in zowel boodschappers 20-49 jaar als de bredere doelgroep 20-49 jaar."

Met een boodschapper bedoelt men de persoon in een huishouden die verantwoordelijk is voor het doen van de boodschappen. In het persbericht wordt niet over mensen in de leeftijd van 50 jaar en ouder gerept. Nederland telt momenteel 5,1 miljoen mensen die ouder zijn dan 49 jaar. Deze groep groeit en vertegenwoordigt
een koopkracht die door de komende generaties voorlopig niet meer geëvenaard gaat worden.

Uit ervaring weten we dat de familieprogramma's van RTL Nederland hoog gewaardeerd worden door mensen van 50 jaar en ouder. RTL heeft bovendien een deel van haar Teletekst speciaal gewijd aan 50 plussers.

Wij geloven dat juist de 50 plus markt voor commerciële zenders een aandachtspunt zou moeten zijn. Het gebrek aan erkenning voor deze markt kan 3 oorzaken hebben:
1. de focus van het kijkcijferonderzoek is te beperkt
2. de resultaten van het kijkcijferonderzoek worden verkeerd geïnterpreteerd
3. RTL onderschat de invloed van de televisiekijkers in de leeftijd van 50 jaar en ouder

Wij vermoeden het laatste. Wanneer RTL de oudere consumenten op de juiste waarde weet te schatten, zou ze een dergelijk persbericht niet op deze manier opstellen. Zij zou de onderzoekende instantie juist moeten vragen om focus op de 50 plus markt en dit moeten willen communiceren naar potentiële adverteerders.

Wij bevelen RTL in 2008 aan om de 50 plussers in de kijkcijfers mee te nemen.


*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten